عملکرد و اهمیت نصب دوربین مداربسته اسپید دام چیست؟

عملکرد و اهمیت نصب دوربین مداربسته اسپید دام چیست؟

تاریخ انتشار : 1401.09.18

دوربین مداربسته مدل های مختلفی دارد که هر کدام کاربرد های گوناگون و مختلفی را دارند. این دوربین ها برای کاربران قابلیت های زیادی را فراهم میگنند تا راحت بتوانند محیط خود را نظارت و تحت کنترل خود قرار دهند. نوعی دوربینی وجود دارن به نام دوربین مداربسته گردان یا اسپید دام.

 

یکی از قابلیت های این دوربین این است که بتواند روی سوژه زوم کند و یا در جهت های مختلفی بچرخد. در این مقاله به این میگردازیم که دوربین مداربسته اسپید دام چیست و اهمیت نصب آن در چه چیزی قرار دارد.

 

 

دوربین مداربسته اسپید دام چطور عمل می کند ؟


دوربین مداربسته گردان یا اسپید دام به دوربینی گفته میشود که قابلیت چرخش و گردش در جهت های مختلف را دارد و در هر زاویه مورد نظر میتواند زوم کند. نام های دیگر این دوربین PTZ ، Fast Dome و Speed Dome میباشد که شکل ظاهری این دوربین شباهت بسازی به دوربین دار بسته دام میباشد. پایه مخصصوص این دوربین چرخش و استحکام آن را فراهم میکند.

 

دوربین مداربسته اسپید دام یا گردان همانند بیشتر دوربین های دیگر این قابلیت را دارد که از طریق نصب اپلیکیشن و اتصال به اینترنت تصاویر را بر روی گوشی هوشمند شما به نمایش بگذارد. شما در هر مکانی میتوانید کاملا هوشمند محل مورد نظر خود را با جزئیات بیشتر زیر نظر داشته باشید.

 

برخی از این دوربین ها به عنوان Baby Cam در ابعاد کوچکتری تولید و عرضه شده اند تا والدین از سلامت کودک خود اطمینان حاصل کنند. همینطور استفاده از این دوربین ها برای کسانی که عضو کنهسال بیمار خانواده هستند برای مراقبت و کنترل آنها بسیار مفید است.

 


دوربین اسپید دام به دلیل قابلیت چرخش ، میتواند به جای استفاده از چندین دوربین دام یا دوربین بولت مورد استفاده قرار بگیرد. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که آن محیط باید پوشش کافی را داشته باشید تا در صورت استفاده از قابلیت چرخش دوربین تصاویر محیط از بین نرود.

 

یکی از قابلیت های مهم این دوربین اسپید دام یا گردان ، بعریف کردن نقاط از پیش تعیین شده ( پریست و تور ) میباشد که در زمان بندی خاص میتواند تصاویر این محیط هارا لایو یا بازپخش کند. این عمل دوربین مداربسته گردان را Preset  یا Tour میگویند.

 

دوربین مداربسته اسپید دام

 

Preset   و Tour دوربین مداربسته گردان


هر یک از Preset  ها یک نقطه مشخصی است که با توجه به نیاز کاربر از محیط آن را مشخص و تنظیم کرد. مجموعه ای از این Preset  ها که با زمان مشخص و ترتیب هر نقطه اجرا میشود Tour میگویند.

دوربین اسپید دام به خاطر داشتن قابلیت زوم مکانیکی ، زاویه دید متغیری را فراهم میسازد. این دوربین ها معمولا بر مبنای فاصله کانونی لنزشان و میزان بزرگ نمایی سنجیده شده و دارای قیمت های مختلفی هستند.

 

 

نحوه کنترل دوربین مداربسته اسپید دام


دوربین مداربسته اسپید دام در دو دسته تحت شبکه و آنالوگ شناخته میشوند. معمولا دوربین های تحت شبکه به خاطر قابلیت هایشان قیمت بالاتری هستند که نیازمند تجهیزات بیشتری هم هستند. این دوربین ها از منوی GUI و منوی وب ، دستگاه ذخیره ساز و نرم افزار انتقال تصویر قابل کنترل میباشند. همینطور منبع تغذیه آنها با POE و بدون کابل کشی و آداپتور تامین میگردد.

 


نوع دیگر دوربین مداربسته اسپید دام آنالوگ است که دارای تکنولوژی های HDTVI  ، AHD ، HDCVI و CVBS هستند. این مدل بستر کابل کشی سریعتر و آسانتر و به هزینه کمتری قابل اجرا میباشند. این دوربین ها از طریق نرم افزای های انتقال تصویر کیبورد و DVR قابل کنترل هستند.

 

البته نا گفته نماند که در تکنولوژی های جدید ، ارسال سیگنال های تصویر و کنترل از طریق کابل کواکسیال ( طوری که دستگاه ذخیره ساز و دوربین از یک تکنولوژی باشند ) فراهم شده است.

 

 

نصب دوربین مداربسته اسپید دام


این مدل دوربین برای نصب در محیط های بزرگ سرباز یا سر پوشیده با ارتفاع سقف زیاد مناسب است و برای نصب در محیط های کوچک و اتاق ها مناسب نیست. تمامی اصول ها و استاندارد های نصب توسط یک نصاب حرفه ای باید رعایت شود.

 

انواع دوربین مداربسته اسپید دام


دوربین اسپید دام به خاطر کارآیی و کاربردی که دارد به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشوند:

 

دوربین مداربسته اسپید دام

 

دوربین اسپید دام ضد انفجار


این دوربین ها دارای بدنه استیل هستند که در صورت هر گونه جرقه یا نوسان برق ، در محفظه داخلی به بیرون تراوش نکند. از این دوربین معمولا در جایگاه های سوخت ، پالایشگاهای نفت و گاز و … استفاده میشود.

 

دوربین اسپید دام حرارتی (Thermal)


از این دوربین ها در محیط نظامی برای تشخیص انسان ها از سایر اجزای محیط ، و در مراتع و جنگل ها و … برای جلوگیری از آتش سوزی به کار برده میشود.

 

دوربین مداربسته اسپید دام

نتیجه

در کلام آخر این مقاله در مورد اهمیت و عملکرد نصب دوربین مداربسته اسپید دام متوجه شدیم که این دوربین پر کاربرد نظارتی را فراهم میکند تا محیط را با جزئیات بیشتری برای کاربر فراهم کند. این دوربین ها ابعاد بزرگی دارند و به همین دلیل مناسب محیط های کوچک نیستند. دوربین مداربسته اسپید دام بنا به کاربرد های فراوانشان به دسته های مختلفی تقسیم میشوند و امنیت بیشتری را در مرزها ، اماکن نظامی ، پالایشگاه ها و …. را به خوبی فراهم میکنند.

واتس آپ نگاه هوشمند