روش های مقابله با هک شدن دوربین مداربسته

روش های مقابله با هک شدن دوربین مداربسته

تاریخ انتشار : 1401.09.18

دوربین های مداربسته در ایجاد امنیت و حس آسودگی ما نقش پررنگی دارند. آشنایی با نحوه هک شدن و حمله دوربین امنیتی ، اهمیت فراوانی دارد چرا که از هک دوربین مداربسته و دستبرد مارا مصون نگه دارد.

در این مطلب ما عواملی که باعث هک شدن دوربین مداربسته میشود بررسی میکنیم و با راه های مقابله با آن آشنا میشویم.

 

در چه مواردی ممکن است دوربین مداربسته هک شود؟


عوض نکردن رمز پیشفرض دوربین مداربسته


یکی از راه های ضروری در جلوگیری از هک شدن ، تعویض رمز پیش فرض تعیین شده در دوربین مداربسته میباشد. اما برخی از افراد فکر میکنند که این روش به طور کلی و ۱۰۰ % عمل میکند در صورتی که چنین نیست.

دوربین های امنیتی یک سیستم عامل داخلی و نرم افزار هایی را دارا میباشد که راه های اسیب زدن آنها توسط هکر ها شناخته شده میباشد. افراد هکر از این راه ها به سیستم دسترسی پیدا میکنند و بدون داشتن اطلاعات یوزرنیم و پسورد ، دوربین مداربسته شما را هک میکنند.

به این نکته توجه کنید که خرید و نصب دوربین مداربسته از برند ها و شرکت های معروف ، هک شدن را به حداقل میرساند.

 

آبدیت و بروز نبودن سیستم مداربسته


یکی دیگر از روش هایی که میتوانید سیستم مداربسته خود را از هک شدن محفوظ نگه دارید ، آبدیت کردن و بروز رسانی کردن به موقع میباشد. فریمورهای بروز شده و معتبر ، توسط شرکت عرضه کننده و تولید کننده محصولات نظارت تصویری در دسترس شما خواهد بود. از این روش در کنار استفاده کردن از پسورد قوی و ترکیبی میتواند بسیار کارآمد باشدو

 

 فعال کردن DMZ


به روز بودن اطلاعات کارشناسان و نصابان سیستم نظارت تصویری در مورد روش های مقابله با هک شدن ، در مصون بودن سیستم های نظارت تصویری در مقابل نفوذ و دستبرد افراد غیر مجاز میتواند به شدن نقش پر رنگی داشته باشد. به طور مثال استفادع از قابلیت DMZ برای شبکه IP خطر بالقوه ای را ایجاد میکند ، مخصوصا موقعی که افراد از روش کار این فناوری اطلاعاتی نداشته باشند.


خرید دستگاه های متفرقه


مشکلی که دوربین ها و دستگاه های متفرقه ایجاد میکند این میباشد که بعد از نصب ، بعضی از این تجهیزات به هیچ وجه بروزرسانی نمیشوند و هیچ شرکت معتبری ، آنها را پشتیبانی نمیکنند. به همین خاطر هک دوربین مداربسته و آسیب پذیری امنیتی همیشه در این نوع وسایل وجود دارد.

 

هکرها، چه کارهایی را در رابطه با هک دوربین مداربسته شما انجام می دهند؟

 

هک دوربین مداربسته


اگر فکر میکنید مانند فیلم ها هکر ها روی صندلی مینشینند و تمامی پسورد ها را امتحان میکنند تا به دوربین و دستگاهای ذخیره ساز وارد شوند ، این یک تصور کردن اشتباه میباشد. هکر ها پس از شناسایی کردن مشکلات امنیتی ، برنامه ها به صورت خودکار شروع به کارمیکنند و سیستم های دارای نقص را در سراسر اینترنت جستجو میکنند.

وقتی که نقص ها و آسیب پذیری دوربین امنیتی کشف شود ، هکر ها این اطلاعات را اشتراک گذاری میکنند. از این روش همکاران خود را نسبت به روش های هک سیستم ها مطلع میکنند.

 

هکرها نیازی به خرید تجهیزات ندارند


به یقیین این سوال برای شما پیش آمده باشد که ، چطور امکان دارد که هکر های مشکلات امنیتی تمامی تجهیزات مانند دستگاهای DVR و دوربین های مداربسته و امنیتی با هزاران برند ، شناسایی میکنند و یا چطور یک دوربین مداربسته هک میشود؟

هکر ها آیا میتوانند انواع دوربین ها و دستگاها از برند های مختلف به منظور شناسایی و دستیابی به ان را دست پیدا میکنند و خریداری میکنند؟

به طور کلی هکر ها حتی این تجهیزات را نیازی ندارند ، به این خاطر که با مراجعه به سایت تولید کننده و دانلود کردن فریم ور دستگاهای و یا گرفتن این اطلاعات از هکر های دیگر ، به کد استفاده شده در دستگاهای ذخیره ساز و یا دوربین های امنیتی دست میابند.

بعد از دانلود فرم ور، هکر می‌تواند آن را باز کرده و به بررسی مشکلات امنیتی و البته گسترش اخبار بپردازد.

 

در بازار توزیع کنندگان و نمایندگان فروشی وجود دارد که تجهیزات مشابه با نام های مختلف وجود دارند ، یعنی یک تراشه ساخته شده در کشور چین امکان دارد در دستگاه های DVR در سراسر جهان استفاده شده باشد و یا حتی دستگاهای DVRبدون مارک به فروش میرسد و توزیع نهایی برند خود را بر روی محصول قرار می‌دهد.

زمانی که هکر ها مشکلات و آسیب پذیری یک تراشه دوربین امنیتی که به طور کلی توسط دیگران مورد استفاده قرار میگیرد را کشف میکنند ، اطلاعات آن در کل جهان پخش میشود و زمینه حملات فراوان را در مدت زمان کمی فراهم میکند.

متخصصان در این مورد به این اعتقاد دارند که هنگام استفاده از چنین محصولات نگران امنیت آن نباشد و به هیچ عنوان نیازی نیست از راه و روش های مختلف برای کمتر کردن خطرات حملات استفاده کرد.

 

چطور دستگاه ‌های DVR و دوربین ‌های امنیتی را ایمن نگه داریم؟


به طور کلی میشود گفت که هیچ امنیتی به طور ۱۰۰ درصدی نیست ، این موضوع در مورد دوربین های مداربسته هم صدق میکند. با این وجود یک سری از دستورات و روش هایی برای حفظ امنیت دستگاها و دوربین های مداربسته خود میتوانید انجام دهید.

 

این دستورات و روش ها چه هستند؟

 

هک دوربین مداربسته

از برند های معروف و شناخته شده و دارای گارنتی پس از فروش معتبر استفاده و خریداری کنید.

پسورد های پیشفرص دوربین را حتما تغییر دهید و رمز های قوی و ترکیبی استفاده کنید.


پورت های دسترسی به دستگاه DVR و یا دوربین را تغییر دهید.

دوربین مداربسته شما توسط شرکت های معتبر و معروف با استفاده از فریم ورهای معتبر، آپدیت شود.

برای مشاهده دستگاه از راه دور، از DMZ هرگز استفاده نکنید و از روش های IP Static، ساتا و P2P استفاده کنید.

اگر سیستم مداربسته شما با یک شبکه اصلی در ارتباط میباشد، توصیه می گردد که شبکه خود را حتما با استفاده از فایروال محافظت کنید.

قابلیت رمزگذاری یا Encryption را در سیستم مداربسته خود، فعال نمایید.

بهتر است به منظور امنیت بیشتر سیستم مداربسته خود، UPNP را فعال نکنید.

صحبت های پایانی این مقاله :

در این مطلب یا مقاله به روش هایی در خصوص جلوگیری از هک شدن سیستم و دوربین های مداربسته آشنا شدیم و با استفاده از این روش ها میتوانیم هک شدن را تا حدی قابل قبول تعضیف کنیم ولی هیچ وقت نمیشود گفت که روشی وجود دارد که هک شدن به صفر مطلق میرسد.

واتس آپ نگاه هوشمند