استاندارد فشرده سازی H.265

استاندارد فشرده سازی H.265

تاریخ انتشار : 1401.10.07


استاندارد فشرده سازی H.264 سال ها میباشد که تحت عنوان شایسته ترین طرز برای فشرده سازی فولدر های ویدئویی به کار گیری میشود. و برای مثال دلایل توفیق و محبوبیت این استاندارد می شود به چگونگی بالای آن در نرخ بیت زیر و جانبداری کبیر ی دستگاه های پخش اشاره نمود. ولی همانگونه که میدانید در طول دو ده سال اخیر صنعت کلیپ شاهد گسترش های چشمگیری در استانداردهای فشرده سازی ویدئویی بوده میباشد. غرض از فشرده سازی ارائه محتوای کلیپ کیفیت عالی فراتر و در عین اکنون به کارگیری از وسعت (پهنای باند) کمتر میباشد. یکی جدیدترین این استانداردها H.265 میباشد که به فرمت HEVC

 

 

(High Efficiency Video Coding) پر اسم و رسم میباشد. و در مقایسه با اشکال گذشته توسعه های متعددی از لحاظ سرعت و وسعت فولدر های ویدئویی داشته میباشد.

این استاندارد معیار فشرده سازی اطلاعات را در مقایسه با H.264 دو موازی می سازد.

 

استاندارد فشرده سازی H.265

 

در‌این نوشته‌علمی کوشش داریم به خصوصیت های پایین بپردازیم:

· مقایسه فنی فی مابین H.265 و H.264

· قابلیت و امکان ارتقای چگونگی تصاویر در H.265

· محدودیت های به کار گیری از طریق فشرده سازی H.265

 

 

تفاوت های عمده فشرده سازی H.265 نسبت به H.264

این استاندارد برای ارتقا کوشش H.264 مطرح شد تا با کاهش ترازو بیت ریت چگونگی تصویر بهتری ارائه دهد.

برتری مهم HEVC نسبت به H.264 درین میباشد که در چگونگی های یکسان معیار فشرده سازی را دو موازی می نماید.

 

 

در استاندارد H.264 حداکثر اندازه یک کادر 256 پیکسل میباشد که‌این معیار در H.265 به 4096 پیکسل ارتقاء پیدا نموده است. زیرا تعداد پیکسل ها بسیار بیشتر از استاندارد H.265 میباشد در شکل ساخت‌و‌ساز تغییرات خرد در هر قاب نصیب کمتری از آن تکرار گردیده و قسمت های ما‌نده سوای تغییر تحول به کادر آتی جابجایی مییابند به‌این معنا که بخش های تکراری در هر قاب حذف میگردند، به همین برهان پهنای باند آیتم استعمال درین استاندارد در حالت تماما یکسان بسیار کمتر از استاندارد H.264 خواهد بود.

 

 

با Decode کردن یا این که فشرده سازی هم زمان در H.265 قسمت های گوناگون تصویر میتوانند به طور هم‌زمان پردازش شوند که‌این خصوصیت قابلیت playback تصاویر را با سرعت بالا مهیا می نماید . و ژرف اندیشی مجال در شیوه H.264 را از میان میبرد.

 

استاندارد فشرده سازی H.265

 

قابلیت و امکان ارتقای چگونگی تصاویر در H.265

تنی چند از ساخت کنندگان شعار ارتقا چگونگی تصاویر را در استاندارد H.265 میدهند ولی این قضیه بسیار منحرف کننده میباشد و H.265 هیچ تغییری در چگونگی تصاویر ضبط گردیده نسبت به H.264 ساخت‌و‌ساز نخواهد کرد همانطور که MJPEG-4

 

 

کیفیتی کمتر از H.264 نداشت. این بدان مضمون‌ میباشد که صرفا پهنای باند و مجال ذخیره سازی در‌این استانداردها گوناگون میباشد خیر چگونگی تصاویر. البته در صورتیکه به جهت محدودیت پهنای باند یا این که فضای ذخیره سازی ناچار به کاهش چگونگی تصاویر شدیم با فایده گیری از استاندارد H.265 میتوانید از حداکثر چگونگی دوربین خویش در ارسال و دخیره تصاویر استعمال کنیم.

 

استاندارد فشرده سازی H.265

 

محدودیت های استعمال از H.265

در‌این طرز هم مانند دیگر نحوه های فشرده سازی باصرفه ترین وضعیت هنگامی نتایج می‌گردد که تصویر دارنده کمترین ابهام و کمترین تغییرات باشد در این صورت میباشد که کاهش 50 درصدی پهنای باند نمایان میشود. یعنی هنگام به کار گیری در فضاهایی مثل دکان های به هم ریخته یا این که تقاطع های مالامال رفت و آمد معیار این صرفه جویی کمتر خواهد بود.

 

واتس آپ نگاه هوشمند