آموزش تعمیر و تشخیص عیب دوربین مداربسته

آموزش تعمیر و تشخیص عیب دوربین مداربسته

تاریخ انتشار : 1401.09.18

حتما تا حالا شاهد از کار افتادگی یا عدم عملکرد صحیح یک وسیله الکترونیکی بوده اید و با روش های تعمیر آن آشنایت دارید. یا ممکن است تا به حال ممکن است برای تعمیر وسایل برقی خود هزینه های زیادی را پرداخت کرده باشید. حتی این امکان را دارد که در برخی موارد مجبور بوده اید که یک وسیله جدید را جایگزین قبلی کرده باشید.

 

برای همین نیاز میباشد تا برای تهیه دوربین مداربسته خود از برند های معتبر مانند دوربین مداربسته kdt که دارای کیفیت بالاتر و گرانتی میباشد کنید. در این صورت شما پرداخت هزینه بیشتری بابت تعمیر دوربین و یا حتی تعویض ( اگر دوربین دارای گارانتی باشد ) ندارید.

 

نحوه رفع تعمیر و عیب دوربین داربسته


هر برند معتبر ، دارای خدمات پس از فروش و گارانتی میباشد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که سیستم نظارتی هر مشکلی دارد آن شرکت باید به بررسی تشخیص و رفع عیب سخت افزاری و نرم افزاری آن بپردازد و آن دوربین و دستگاه ذخیره ساز را تعمیر نماید. این شرکت ها دارای دانش لازم و کافی در زمینه تعمیر تجهیزات نظارتی برخوردارند.

 

رایج ترین مشکلات دوربین مداربسته عبارتند از :

 

رفع عیب روشن نشدن دستگاه ذخیره ساز


در ابتدا باید به بررسی آداپتور دستگاه ذخیره ساز یک نگاهی انداخت چون ممکن است که بوت نشدن دستگاه بابت خرابی آداپتور باشد. همینطور بهتر میباشد تا دستگاه را بدون هارد نیز تست کنید. برای اینکار باید اول دستگاه را خاموش کنید و بعد هارد را جدا کنید و دستگاه را با یک آداپتور حدید چک کنید. در صورتی که هر کدام خراب بود باید آن را تعویض نمایید. فقط این نکته را توجه داشته باشید که بسته به مدل و تکنولوژی خود ، نیازمند ولتاژ و آمپر مخصوص به آداپتور خود انتخاب کنید.


 

آموزش تعمیر و تشخیص عیب دوربیت مداربسته

 

علت عدم بوت دستگاه ذخیره ساز


به این نکته توجه کنید که بهتر است تست تغذیه از روش منبع تغذیه آزمایشگاهی استاندارد انجام شود. علت های مختلفی در مورد بوت نشدن برد دستگاه وجود دارد که تکنسین های تعمیر دوربین مداربسته و تجهیزات نظارتی میتوانند با بررسی آن عیب را شناسایی و رفع کنند. امکان دارد که مدار تغذیه و یا سایر قطعات در هنگام بوت شدن دستگاه دچار اختلال شده باشند.

 

 

تعمیر دوربین مداربسته


در بیشتر اوقات دستگاه بوت میکند ولی هیچ تصویری روی مانیتور به نمایش در نمی آید ، ممکن است که رزولوشن دستگاه شما توسط مانیتور پشتیبانی نشود و یا پورت های خروجی HDMI ،VGA و AVI و یا حتی خود مانیتور دچار مشکل شده باشد. برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید ، نیاز به یک لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی دارید که از طریق آن بتوانید رزولوشن دستگاه را چک کنید و آن را تغییر دهید. در صورتی که اطمینان حاصل کردین که دستگاه و مانیتور مشکلی ندارد ، مرکز تعمیر را مورد اطلاع قرار دهید.

 

ذخیره سازی نشدن عملیات


محل ذخیره سازی تصاویر در یک دستگاه ذخیره ساز هارد آن میباشد. همه دستگاها یک آیکن مربوط به ذخیره سازی دارند و در زمان عملیات ذخیره سازی نمایش میدهد. پس وقتی که با توقف ذخیره سازی مواجه شدید ، با بررسی این آیکن و بازپخش کردن ، از ذخیره سازی نشدن عملیات اطمینان حاصل کنید و به منو دستگاه رفته ، در قسمت Storage وارد HDD Management شوید ، و وضعیت هارد را چک کنید. همینطور باید از سلامت آداپتور دستگاه هم مطمئن شوید.


 

آموزش تعمیر و تشخیص عیب دوربیت مداربسته

 

روشن نشدن دوربین مداربسته


همانطوری که قبلا گفتیم ، دوربین های مداربسته با توجه به نوع کابل کشی یا به صورت کواکسیال و یا تخت شبکه هستند.

 

مشکل بوت نشدن دوربین مداربسته تحت شبکه


اگر دوربین مداربسته شما تحت شبکه میباشد ، حتما باید از تغذیه آداپتور ، متراژ و سلامت کابل شبکه و فاصله دوربین تا تغذیه مطمئن شوید. به این نکته توجه کنید که برای مطمئن شدن از بوت کردن دوربین ، بهتر است از یک نرم افزار جستجو یا Search استفاده کنید. این نرم افزار ها برای هر برند مختلف میباشد که باید به سایت برند مراجعه کنید و آن را دانلود فرمایید. و همینطور می توانید در صورت پیدا کردن IP Address، عملیات ping را در پنجره Command Prompt را انجام دهید تا از قطع یا وصل شدن مطلع شوید.

 

آموزش تعمیر و تشخیص عیب دوربیت مداربسته

 

مشکل بوت نشدن دوربین مداربسته بستر کواکسیال


اگر دوربین شما در بستر کواکسیال باشد . باید از سالم بودن آداپتور و کابل اطمینان حاصل کرد. اگر از تجهیزات نصب مطمئن شدید ، امکان دارد که کابل های دوربین دچار مشکل شده باشد. که تعویض کابل و تعمیر دوربین شما باید در مرکز خدمات و تعمیر محصول مورد نظر انجام شود. بهترین منبع تغذیه برای تست لحظه ای ، منبع تغذیه آزمایشگاهی است. همینطور از دستگاه تستر برای تست کابل ارتباطی و نمایش تصویر باعث سرعت دهی به مراحل تست شما میشود.

 

 

نتیجه

در این مطلب سعی کردیم تا راهکار هایی در خصوص شناسایی و رفع عیب در سیستم های نظارتی آشکار کنیم که یک نصاب حرفه ای با بررسی انها از سالم بودن و یا نبودن دوربین و دستگاه و همینطور سایر تجهیزات مطمئن شود و در صورت لزوم با مرکز خدمات پشتیبانی تماس گرفته و محصول را به آن مرکز ارسال نماید. اگر شما دچار مشکلی شدید میتوانید با کارشناسان نگاه هوشمند به صورت کاملا رایگان مشاوره بگیرید.

واتس آپ نگاه هوشمند